אחד מן הכלים הפופולריים לצילום סרטי תדמית הוא מייצב תנועת המצלמה או בשמו בלועזית הגימבל. מדובר במתקן מיוחד למצלמה המורכב מתושבות מיוחדות ומשלושה צירים ממונעים המסוגלים לנוע באופן מרוכך בשלושת צירי המרחב האפשריים.
הצירים הללו מאפשרים יצירת התנגדות לקפיצות ולרעידות הצלם שנמצא בתנועה, מאפשרים לו לנוע בחופשיות בזמן הצילום ולקבל תנועות מצלמה חלקה ומקצועית בהכנה מוקדמת קצרה יחסית.
מרבית הגימבלים בנויים על עקרון של ייצוב אוטומטי של משקל המצלמה והעדשה המורכבת עליהם, לצורך יצירת איזון מושלם ביניהם לבין התושבת עליהם היא מורכבת. בנוסף ישנם 3 מנועים המצוידים בחיישני תנועה, ומסוגלים ליצור התנגדות קלה ועקבית לכל תנועת מצלמה המתבצעת לכיוונם. המנועים יכולים כמובן לפעול בו זמנית כך שכל תנועת מצלמה שללא הגימבל הייתה יוצאת קופצנית ולא מיוצבת הופכת בעזרתו לחלקה ונעימה יותר לצפייה. בשוק קיימים גימבלים בגדלים שונים המתאימים לגודלן של מצלמות שונות. גימבלים מותקנים כיום גם על רחפנים ומאפשרים את ביצועם של צילומי אוויר מרהיבים בסביבה קופצנית ורבת תזוזה בה נמצא הרחפן.
חופש תנועה ומרחב פעולה גבוה לצלם- הדבר חשוב במיוחד בעת צילומים המתבצעים תוך כדי תנועה ואינם מגבילים את מיקום הצלם למקום אחד בו נמצאת חצובה שכל הזזה שלה לוקחת זמן רב.
השגת צילומים ייחודיים בעלי מראה קולנועי- היכולת לקבל צילומים חלקים תוך כדי תנועה ללא קפיצות או רעידות מאפשר קבלת תוצאות גבוהות בצילום שהיו אפשריות בעיקר בסרטי קולנוע עתירי תקציב.
ביצוע צילומים במקומות שטכנית לא ניתן היה לקבל בהם תנועות יציבות- הגימבל מאפשר העברה יציבה של המצלמה דרך פתחים צרים וניתן תוך כדי צילום להעבירו דרך מספר צלמים הנמצאים במקומות שונים על מנת לקבל תנועת מצלמה וזויות יוצאות דופן.
הפעלה פשוטה וחיסכון בזמן הקמה של מסילות מורכבות להחלקת התנועה של המצלמה.
ישנם מקרים בהם ימי הצילום של סרטי תדמית אינם מאפשרים היערכות גדולה מידי של צוות וציוד עקב מגבלות תקציב. גם במקרים אלו לא כדאי להתפשר על איכות התוצאה המתקבלת ואין סיבה להסתפק בתוצאה פחות ממושלמת. במיוחד עבור המקרים הללו אנו עושים שימוש בגימבלים קטנים יותר, הנושאים מצלמות קטנות וקלות יותר, אך בהחלט מספקים תוצאות גבוהות. אחד מהם הוא הגימבל של חברת DJI המתחבר למצלמת 4K איכותית ומסוגל לספק תוצאות גבוהות במיוחד על אף מימדיו הצנועים.
גימבל קטן עם תוצאות גבוהות OSMO
השימוש בגימבל בעת צילום סרטי תדמית מאפשר את רתימת הכוח של המצלמה המקצועית ליצירת תנועות מצלמה ברמה קולנועית שעד המצאתו לא ניתן היה ליישמן. על מנת להשיג את האפקט המתקבל מצילום עם גימבל היו בעבר מצלמים עם מתקן הנקרא סטדי קאם, מדובר ברתמה מיוחדת אליה חובר מתקן עם משקולות וקפיץ גדול אשר אפשר לצלם לנוע בחופשיות יחסית ולהשיג אפקט של תנועה רכה ונעימה. הסטאדי קאם נמצא עדיין בשימוש אם כי גודלו הפיזי ומחירו לעומת התוצאות המתקבלות מהגיבלים למיניהם הפכו אותו לשכיח פחות בהפקות סרטי תדמית ופרסומות.
על מנת לקבל תנועות מצלמה חלקות מציע שוק אביזרי הצילום חלופות נוספות: הדולי- פסים מיוחדים הדומים לפסי רכבת קלים אשר מונחים על הרצפה באופן מפולס ועליהם יושב מתקן המחובר למצלמה ומאפשר הסעה חלקה של המצלמה. והסליידר: שהוא למעשה גרסה מוקטנת של הדולי. השימוש בהם מוגבל למיקום בודד ולהתקנה מחודשת בכל פעם בו הצלם רצה לשנות מיקום. יתרונותיהם בקבלת תנועה חלקה מאוד של המצלמה ולתוצאה מקצועית מאוד של הצילום.