מהי מציאות רבודה? Augmented reality ומה אפשר לעשות איתה?

 

בתקופה האחרונה אנו שומעים יותר ויותר את צמד המילים AR המציינים את השם Augmented Reality או מציאות רבודה בעברית. 

לפני שנצלול להסברים כדאי מאוד להציץ בסרטון הבא:

מה אמיתי ומה ממוחשב? מציאות רבודה

אז מה בעצם קרה כאן?

הרי ברור לכל בר דעת כי הסרטון הזה שנראה ריאליסטי ביותר הוא למעשה סוג של אחיזת עיניים, עבודת מחשב מתוחכמת המצליחה להפוך מציאות אחת למציאות חדשה, לעיתים לא הגיונית אך עדיין מפתיעה ומהפנטת.

 

המציאות הרבודה היא למעשה סוג של טכנולוגיה חדשה המסייעת להוסיף  מידע בשכבות וירטואליות לתוך עולמינו האמיתי והמוכר. ה-AR מוסיף אינפורמציה חדשה של מידע המשולבת באופן מושלם על סביבה קיימת ומוכרת, תוך כדי יכולת להוסיף צלילים, סרטונים וגרפיקה. 

ככל שעיבוד המחשב הוא ראליסטי ומושקע יותר, כך הוא ישתלב במציאות האמיתית באופן חלק ומשכנע יותר. בדיוק כפי שנעשה בסרטון שהעלנו כדוגמא. אולם הספורט, הפרקט, הסלים והקהל הם המציאות כפי שתועדה באמת ואילו הלוויתן שמופיע בפתאומיות הוא תוצאה של עיבוד מחשב מתקדם ההופך את המקום בניגוד לכל צפייה מוקדמת, לאוקיינוס מדומה. 

כיצד ניתן לצפות במציאות רבודה?

כיוון שעדיין לא קיימת טכנולוגיה המאפשרת להקרין שכבות של וידאו ואפקטים ישירות לתוך עינינו (עדיין אי אפשר אבל בעתיד?) אנו זקוקים לטכנולוגיה מתווכת, כזו המאפשרת לנו לראות את המציאות הממשית כהוויתה ומנגד מאפשרת לשכבות חדשות של מידע להתווסף אליה באמצעות חומרה או אפליקציות.

מכשיר הטלפון החכם והמצלמה המותקנת בו הפכו למאמצים הטבעיים של הטכנולוגיה. המצלמה מסוגלת להציג בפנינו את העולם כפי שהוא ואפליקציות מיוחדות שפותחו מסוגלות להלביש על העולם הזה שכבות חדשות של מידע. אחת האפליקציות הראשונות שפרסמו את תחום ה-AR בעולם היה המשחק פוקימון גו שאפשר למשחקים בו לשלב משחק וירטואלי עם הסביבה הממשית שלהם. במסגרת המשחק הזה השחקן נע עם הטלפון החכם שלו ומחפש פוקימונים המופיעים במקומות אמיתיים באזור בו הוא הפעיל את המשחק. מיקום הפוקימונים והרמזים הניתנים לשחקן מועלים באופן אקראי על ידי האלגוריתם של המשחק. היכולת לשחק משחק וירטאולי תוך כדי יציאה לעולם האמיתי הפכה את המשחק הזה לאחד המשוחקים ביותר בשנים האחרונות.

פוקימון גו- מציאות רבודה בתוך הסמארטפון

חברה נוספת המפתחת אמצעים טכנולוגיים ליישומי המציאות הרבודה היא גוגל שפיתחה את משקפי גוגל. גם כאן ישנה טכנולוגיה המאפשרת להקרין שכבות של מציאות חדשה על זו הקיימת. משקפי גוגל יכולים להקרין למשתמש בהם מפות, תפריטי אפליקציה מבוססי מיקום ובעתיד גם משחקים. החידוש התקבל בהיסוס וחשדנות רבה בקרב הציבור שעדיין מוקדם לו להפוך את הטכנולוגיה לחלק לביש בגופו. 

משקפי גוגל- טכנולוגיה לבישה

מידת המעורבות הנדרשת מהצופה בסרטון מסוג זה הפכה אותו לפופולרי בקרב הפקות שיווקיות, סרטי פרסומת ותדמית. השיטוט והחיפוש אחר הזוויות היותר מעניינות בסרט המוצג לפניו, הופכות את הגולש למרוכז יותר בתוכן, וחשוף יותר למסרים אותם אנו רוצים להעביר לו.  הכוח שעובר לצופה בבחירת נקודת העניין הספציפית המעניינת אותו בסרט הופכת את הצפייה לעניינית ואפקטיבית יותר. במקרים רבים נדרשת ממנו יותר מצפייה אחת על מנת לחוות את מגוון בזוויות הצילום השונות שנערכו לתוך הסרט, דבר שמגדיל כמובן את החשיפה של המסר, לעיתים מעודד שיתוף ויראלי ומעלה כמובן את  אפקטיביות הצפייה בו.

 

השימוש בטכניקת הצילום הזו מאפשרת לשתול מסרים שיווקיים המוטמעים בגרפיקה בתוך הסרט  על גבי תוכן הווידאו. כך כמפיקי הסרט אנו יכולים להעלות חיזוק למסרים הנאמרים בסרטון, הנחיות לצופה בסרט לאיזה כיוון כדאי לו בכל שלב של הצפייה להפנות את המצלמה, ומסרים שיווקיים נוספים המחזקים את התוכן אותו אנו רוצים להעביר בסרט.

מה ההבדל בין מציאות רבודה למציאות וירטואלית?

המציאות הוירטואלית כשמה כן היא וירטואלית כלומר בנויה על ידי מחשב ומדמה את המציאות. ביישומים התומכים בסוג זה של מציאות נוכל לראות משחקי משחב המציגים מציאות מהונדסת כזו שאמורה לדמות את המציאות בה אנו חיים בתוספת עוד אלמנטים אך אינה מסוגלת להשתלב בה.

 

המציאות הרבודה היא תיעוד בזמן אמת של המציאות הממשית עליה מתווספת שכבה נוספת של מציאות וירטואלית.

 יישומי המציאות הרבודה ניתן כאמור לראות בתוך טלפונים חכמים, מסכים, משקפיים ולמעשה בכל מכשיר טכנולוגי היכול להכיל בתוכו מצלמות וחיישנים לצד חומרה מתקדמת. 

 

בדוגמא הבאה ניתן לראות איך חברות מסחריות כבר מצליחות לרתום את טכנולוגיית ה-AR  לצורך קידום ופרסום. בסרטון של חברת לגו העולמית פורסם הסרטון הזה המאפשר באמצעות צג מיוחד הנמצא בחנות, להראות לקונים הפוטנציאלים, כיצד יראה הדגם שהם מעוניינים לרכוש בזמן, בתלת מימד כשהוא מונח על הקופסה שבתוכה המוצר.

השימוש בטכנולוגיה במקרה הזה יוצר עניין רב, ומאפשר קידום מכירות על ידי שימוש במציאות רבודה.

לגו- שימוש במציאות רבודה לשיווק בחנות

סרט תדמית ובו מציאות רבודה

 

הטכנולוגיה מאפשרת לנו כיום להפיק סרט תדמית המשולב מציאות רבודה. היכולת לקחת את המציאות הממשית של כולנו ובשנייה אחת להפוך אותה למשהו אחר, חדש ולא נודע מאפשרת לנו כמפיקים להשתולל כיד הדמיון.

הסרטים מחייבים מהצופה להיות פעיל, אם בחבישת משקפיים או בכניסה לעמדה מיוחדת שבנינו במיוחד עבורו ובכך להפוך אותו כשותף פעיל בסרט. החוויה שהלקוח עובר בהשתתפותו בתהליך הופכת להיות חזקה מכל מה שאנו מכירים כיום בעולם השיווקי. המסרים הופכים עבורו לחווייתיים יותר, זכירים יותר והאפקטיביות השיווקית הנגזרת מהם גדולה מאוד. כמובן שכל התהליך מצולם ומועלה ישר לאחת מהרשתות החברתיות כך שהפרסום הופך לויראלי.

 

בפרסומת מציאות רבודה הזו של סקודה הוכנסו עוברי אורח לחלל ובו כיסא. תוך שניות הם ראו על המסך ממול את הרכב החדש של סקודה ימים לפני שהוא נחשף לציבור. חווית הלקוח במקרה זה הפכה לדרמטית לא רק עבורו אלא עבור קהל הצופים שעמד וראה את המתרחש, שיתף את החוויה עם חבריו ואף עמד לאחר מכן בתור על מנת להשתתף בעצמו.

פעילות שיווקית דשומה ביצעה סקודה לאחרונה בישראל ואנחנו – מוביט הפקות נבחרנו להיות החברה שתפיק עבורם את הסרט.

סרטון שיווקי לסקודה המשלב מציאות רבודה

י

השאירו פרטים ונחזור אליכם

תמונות מיום צילום

dolly dana

FERRARY ISRAEL - 70TH ANNIVERSARY RALLY

gpro

green

image001

kia picanto press driving event

LAND ROVEV DISCOVERY 5 PRESS LAUNCHING EVENT

LAND ROVEV DISCOVERY 5 PRESS LAUNCHING EVENT

NISSAN GT-R RIDE MESADA 2017

tri-150408-088

tri-150408-127